ako sa zbaviť cukru - rady a triky,

DAJTE ZBOHOM CUKRU - 9 RÁD AKO NA TO???

✅Tortička ku káve, osviežujúca zmrzlina v letnom sparne, čokoláda k televízii - viete si vôbec predstaviť život bez sladkej chuti cukru?

Prečo by ste vlastne mali uvažovať o vyčiarknutí sladkostí z jedálnička? Pádnych dôvodov je celá kopa.

✔Cukor je problém!!!

✅Biely rafinovaný cukor aj cukor trstinový nedodáva telu žiadne živiny, len kalórie. Jeho nadmerná konzumácia vedie k obezite a s ňou súvisiacimi problémami: vyššiemu riziku vzniku cukrovky, infarktu a mozgovej príhody, vysokému krvnému tlaku, nadmernej záťaži pre kĺbový a pohybový aparát a množstvo ďalších.

✅Cukor nikdy nebol považovaný za súčasť zdravej stravy, ale v súčasnej dobe sa ukazuje, že jeho konzumácia môže narobiť viac škody, než sa pôvodne myslelo. Bohužiaľ, skoncovať s cukrom nie je nič jednoduché aj preto, že sa skrýva v toľkých potravinách, kde by ste ho ani nečakali. Konzumácia cukru je naviac návyková, podobne ako závislosť na drogách.

Konzumácia cukru vďaka kolísaniu hladiny cukru spôsobuje únavu, zahmlenie mozgu a podráždenosť.

Vyškrtnúť z jedálnička cukor patrí v súčasnosti medzi hlavné výživové trendy, ktoré rozhodne stoja za skúšku.

?1. Zistite, kde všade sa cukor ukrývaCukor, ktorému by ste sa mali vyhýbať, je rafinovaný biely cukor, čiže ten, ktorým si sladíte kávu alebo ho pridávate do pečenia. Krvný obeh absorbuje tento jednoduchý cukor veľmi rýchlo, čo spôsobí prudké zvýšenie hladiny krvného cukru a inzulínu, a to je pohroma pre telo. Rafinovaný cukor je tiež pridávaný do nespočetných potravinových výrobkov, nájdeme ho v kečupe, omáčkach, šalátovom dresingu aj v mäsových výrobkoch...

Výrobcovia sa občas snažia prekabátiť zákazníkov tým, že nazvú cukor iným, zdravšie znejúcim menom, ako je trstinový cukor či kukuričný sirup. Čítajte si preto pozorne **tky, hľadajte hnedý cukor, kukuričný sirup, maltózu, fruktózu, dextrózu, melasu, agávový sirup, ryžový sirup, trstinový cukor a sirup, čo je všetko len obyčajný cukor, ktorý škodí zdraviu. Aj melasa, med a javorový sirup sú tiež pridané cukry, a aj keď nie sú vždy spracované ako rafinovaný cukor, majú rovnako nebezpečné účinky.

Podľa odborníkov sú však prírodné sladidlá ako med, agáve, javorový sirup a ďalšie vhodnejšie ako cukor. „Ich výhodou je to, že majú nižší glykemický index ako cukor. To znamená, že sa sacharidy z nich vstrebávajú do krvi pomalšie. Teda nezdvíhajú tak rýchlo a vysoko hladinu inzulínu a skoro po ich konzumácii neprichádza obrovský hlad"

Odporúča však zvýšenú opatrnosť u kukuričného a ďalších glukózo-fruktózových sirupov, ktoré obsahujú vyšší podiel fruktózy, ktorá zaťažuje pečeň a spôsobuje hromadenie tuku.

?2. Vyberajte si zdravšie sladkostiNiektoré druhy cukru nie je potrebné úplne vyradiť z jedálnička. Ide predovšetkým o ten typ, ktorý sa prirodzene nachádza v potravinách, ako je fruktóza v ovocí. Tieto cukry sú podľa vporiadku, ak ich konzumujete v ich prirodzenej podobe v potrave.

Ovocie napríklad obsahuje množstvo cukru, ktoré je v lepšom pomere s množstvom vlákniny a ďalších živín v ovocí. Tieto živiny zmierňujú nebezpečné účinky cukru.

Príroda nám poskytuje mnoho potravín so sladkou chuťou, a nie je preto potrebné príliš doslaďovať. Ak už niekto chce prisladiť, je lepšie použiť prírodné sladidlá, konkrétne napríklad listy rastliny s názvom stévia sladká. Jej dlhodobé užívanie podporuje zlepšenie stavu diabetes mellitus (cukrovky) alebo metabolického syndrómu a znižuje vysoký krvný tlak. Stéviu možno zakúpiť vo forme tabletiek, prášku alebo tinktúry. V súčasnej dobe bohužiaľ väčšina týchto doplnkov na našom trhu obsahuje aspoň malé percento umelých sladidiel.

Vymeniť cukor za chemické sladidlo ako aspartám alebo sacharín rozhodne nie je vhodný spôsob náhrady cukru. Umelé sladidlá poskytujú sladkú chuť bez kalórií, čiže hlad nie je po konzumácii umelého sladidla ukojený, čo vedie k túžbe po ďalšom jedle.

?3. Umelé sladidlá nie sú riešenímUmelé sladidlá sa už roky používajú ako náhrada cukru pre diabetikov. Ich prínos je však veľmi sporný, niektoré výskumy ho spájajú s vyšším výskytom rakoviny, iné sa sústredia na to, že sladidlá zvyšujú chuť na sladké. Umelé sladidlá síce obsahujú menej kalórií ako cukor alebo prírodné sladidlá a uspokoja chuť na sladké, ale ich bežné používanie sa neodporúča. Celkom iste platí: všetko s mierou.“

?4. Predíďte abstinenčným príznakomKeďže je náš organizmus zvyknutý na sladké, prestať jesť všetok cukor veľmi náhle môže viesť k intenzívnym abstinenčným príznakom ako sú bolesti hlavy, úzkosti a výkyvy nálad... Ak ste si niekedy nestihli dopriať vašu obvyklú šálku kávy, tak iste abstinenčné príznaky poznáte, avšak s rýchlym odstránením cukru môžete počítať s desaťkrát silnejšími abstinenčnými príznakmi.

Je lepšie odbúravať cukor pomaly krok za krokom, takže vaše telo má čas sa prispôsobiť. Ďalší dôvod, prečo sa s vysadením cukru príliš neponáhľať je, že pomalšie zmeny zvyčajne dlhšie vydržia, zvlášť čo sa týka zmien v stravovaní.

?5. Vzdajte sa sladkých nápojovLimonády, ovocné džúsy, športové nápoje s cukrom, ľadové čaje - tieto a ďalšie sladené nápoje sú záludným zdrojom pridaného cukru. Jedna plechovka obľúbenej coly v sebe napríklad skrýva 9 lyžičiek cukru.

Sladené nápoje vyrobené z ovocia sú ako tekutý cukor, ktorý dodá veľa kalórií bez toho, aby zasýtil. Je lepšie nahradiť limonády minerálnou neperlivou vodou bez cukru a kalórií a ovocné nápoje a džúsy vymeniť za čistú vodu s plátkom ovocia.

?6. Snažte sa zabudnúť na sladkostiSladké pečivo, koláčiky, buchty a ďalšie sladkosti z bielej múky ponúkajú len málo živín, zato sú plné pridaného cukru. A keďže tieto sladké potraviny je veľmi jednoduché rozpoznať, je tiež jednoduchšie ich jednoducho vypustiť z jedálnička.

Sladkosti si zahrávajú s hladinami krvného cukru a uväznia vás v kolobehu túžby po šiške alebo koláčoch pre doplnenie energie, ktorá netrvá dlho.

?7. Naučte sa menej prisladzovaťAk ste zvyknutí pridávať cukor do jedla a pitia, pomaly sa snažte návyku zbaviť. Ak zvyčajne začínate deň dvoma lyžičkami cukru alebo medu do čaju alebo kávy, dajte si prvý týždeň len jednu lyžičku, ďalší týždeň polku a nasledujúce vysaďte úplne.

Rovnako postupujte s cukrom, medom alebo javorovým sirupom - napríklad na palacinkách. Ak budete znižovať sladenie postupne, ani vám to časom nepríde.

?8. Naplňte svoj tanier bielkovinami a zdravými tukmiOdstrihnutie sa od cukru poskytuje perfektný dôvod, prečo si dopriať viac zdravých tukov (orechy, olivový olej, avokádo) a zdravých bielkovín (vajcia, morčacie mäso, strukoviny). Oboje vám pomôže udržať si po dlhšiu dobu pocit sýtosti a súčasne navýšia hladiny energie, pretože vás ochránia pred kolotočom prudkého stúpania a klesania hladín krvného cukru, ktoré vedie k ťažko zvládnuteľnej chuti na sladké.

Raňajky založené na bielkovinách a zdravých tukoch vám pomôžu začať nový deň správne.

?9. Zapojte do stravy prirodzené sladidláTúžbu po sladkom môžete uspokojiť aj inak než pomocou rafinovaného cukru. Odporúča sa porozhliadnuť medzi korením a bylinkami. Sladké korenie a bylinky, ktoré môžete pridať do nápojov a potravín, sú napr. čakanka, zázvor, muškátový oriešok a kardamom. Citrusová kôra tiež dodá o (pozor na chemické ošetrenie) ovocnú, osviežujúco sladkú chuť.

Častá chuť na sladké je u ľudí vypestovaná mnohokrát stravovacími návykmi od detstva. Možno ju obmedziť tým, že človek začne jesť plnohodnotnú zdravú stravu, ktorá mu dodá dostatok energie a prinesie pocit nasýtenia. V takom prípade si telo zvykne na to, že má dostatok sacharidov a všetkých ďalších živín a postupne vymiznú aj chuť na sladkosti.

Zo zdravých sladkostí sa odporúča ovocie (napríklad jablká, hrušky, jahody, marhule, melón...), ktorého je v letnom období na trhu dostatok. V zime zas ovocie sušené (nedosladzované a nesírené). Avšak aj pre konzumáciu ovocia platí, že je potrebné sledovať množstvo a dobu, kedy ich zjeme, teda napríklad nie večer. Ovocie preto konzumujte skôr ráno a dopoludnia.

Odpovedať na tento príspevok

Táto stránka využíva cookies a iné technológie sledovania na rozlíšenie jednotlivých počítačov, na individuálne nastavenie služieb, analytické a štatistické účely aj na prispôsobenie zobrazenia obsahu a reklamy. Táto stránka môže obsahovať aj cookies tretích strán. Ak budete pokračovať v používaní stránky, predpokladáme, že Vám vyhovuje aktuálne nastavenie, ktoré však môžete kedykoľvek zmeniť. Viac info tu: Ochrana súkromia