Postupy prác na ministerstve školstva

Obracajú sa na mňa ľudia s otázkami ohľadom postupu prác na ministerstve školstva. Odpovedal som niektorým individuálne, ale možno by zaujímala situácia aj ostatných. Takže tu je stručná situačná správa:Tím siedmich externých poradcov ministra intenzívne pripravuje dokument Národný program rozvoja vzdelávania, ktorý má načrtnúť smerovanie slovenského školstva na ďalších 10 rokov. Momentálne sme dokončili formuláciu cieľov (teda posis cieľového stavu, ku ktorému by sme mali smerovať). Ministerstvo školstva by malo pozajtra zverejniť dokument na svojej stránke. Tým sa začne konzultačný proces s odbornou verejnosťou. V najbližších týždňoch sa uskutoční séria stretnutí so zástupcami relevantných profesijných organizácií, odborov, ZMOSu atď. Po diskusii sa dokument dopracuje (teda k tým cieľom, ktoré nebudú v diskusii spochybnené, sa dopracujú konkrétne opatrenia a postupnosť krokov) a následne pôjde znovu na verejnú diskusiu, tentokrát celospoločenskú. Ak tento proces prebehne tak, ako je naplánovaný a ak nakoniec materiál získa podporu naprieč politickým spektrom, o čo sa všetci usilujeme, myslím, že by mohol by byť dobrým východiskom postupného skvalitňovania nášho školstva.

Je možné zverejniť mená externých poradcov ministra, ktorí pripravujú dokument " Národný program..."?

Odpovedať na tento komentár

Emil Višňovský, Libor Vozár, Milan Ftáčnik, Juraj Vantuch, Zuzana Zimenová, Ivan Juráš, Vladimír Burjan

Dakujem

Pán Juráš je tuším lekár, nie? Učil niekedy?... inú spojitosť jeho so školstvom ako to že je zriaďovateľom alternatívnej súkromnej montessori školy (škôlky) nevidím... je? /nechcem "rýpať", ale...

Akademici, jeden zriaďovateľ nepedagóg, exminister, aktivistka ( mimoriadne dobre zorientovaná, z môjho pohľadu je tam oprávnene a je nespochybniteľná, nie že to vyznie spochybňujúco, keď som p.Zimenovú nazvala aktivistkou) a Vy. Nikto priamo z praxe? /Významnou časťou - nie malou - nášho školstva a dlhoročnou súčasťou je systém špeciálneho školstva. Prečo zas nikto z tejto oblasti nie je v tejto zostave zastúpený?

Nemusíte odpovedať?

A za MŠ - sú základom vzdelávania, ale to kto pochopí!???

klasika, komisia z ľudí, ktorí školstvo poznajú z rozprávania?

zuzana0 tuším p.Juráš má Montessori škôlku. Súkromnú. Ak sa nemýlim.

prof. Višňovský pôsobí na VŠ a doc. Ftáčnik tiež... predpoklad je, že všetci dôverne poznajú realitu a majú víziu (ktorú učitelia nemajú, keďže chodia častejšie do práce - škôl a nie po svete - konferencách)

Nemusím odpovedať, ale môžem. Je irelevantné, aké formálne kvalifikácie majú autori, podstatné je, čo je v materiáli, a to by ste mali posudzovať. V tíme sú aj akademici, pretože materiál pojednáva aj o vysokých školách, akadémii a vede, a na to sú plne kompetentní - oni písali tú vysokoškolskú časť. K tomu "nikto z praxe": prečo si myslíte, že napríklad nejaký učiteľ, ktorý celý život učí dejepis na II. stupni ZŠ je kvalifikovaný koncipovať dlhodobú vzdelávaciu politiku štátu? Čo o tom vie? Ten materiál nie je o vyučovaní dejepisu na II. stupni ZŠ. Ľudia z praxe budú mať teraz príležitosť sa k materiálu zo svojho praktického pohľadu vyjadr**, to je jasné, s tým sa počíta a je to v poriadku. Ale nemyslím si, že by nutne mali byť medzi autormi. Moja skúsenosť je, že väčšina učiteľov z praxe má veľmi malý rozhľad v školstve (čo je veľmi široká problematika), každý rozumie len tomu svojmu a na nejaké komplexnejšie analyzovanie problémov školstva nemajú čas a často ani chuť. A pokiaľ ide o to, že nie je zastúpený nikto zo špeciálneho školstva, tak možno vás upokojí, že ani z materských škôl, málotriedok, gymnázií, osemročných gymnázií, bilingválnych škôl, cirkevných škôl, odborných škôl, konzervatórií, škôl s vyučovacím jazykom maďarským, centier voľného času a školských jedální. Podľa vašej logiky (že tam musí byť niekto zo špeciálnych škôl) by tím musel mať 60 ľudí a v takom prípade by nenapísal ani haiku. Odporúčam preto naozaj sa zamerať na obsah materiálu a nie na skladbu autorského kolektívu.

Lucia Porubčanská ďakujem za info!

Možno máte pravdu (a možno nie...) ale nehnevajte sa...kto dokáže najskôr vychytať "kazy" v systéme? No ten, čo v tom systéme musí fungovať... tých kvázi pokusov o reformy bolo dosť, čudujete sa že nemajú chuť vôbec riešiť niečo mimo svoju priamu prax? Ohlas od učiteľov sa aj tak neakceptuje...dosiaľ sa neakceptoval a ani sa nebude, obávam sa.... ale zas to potvrdzuje aký status majú učitelia v spoločnosti. Ako sú vnímaní.... A ak zas bude reforma na pokyn zhora.... áno, analýzy sú super... ale o tom, čo môže dobrý učiteľ zosumarizovať po pár rokoch náročnejšej praxe, to moc nepovie...nejak sa nám tie správne veci nedaria, všimli ste si? A toľko odborníkov tie reformy celé desaťročie chystalo...))

Ad "formálne kvalifikácie"....fakticky o ďalšej našej budúcnosti rozhodujú ľudia, ktorých vzdelanie ani prax pre školstvo absolútne nepripravili.... Hm, hm, hm.... Vaše materiály sú dobré... jeden program som už čítala, malo to Váš rukopis... Ale to boli VAŠE materiály, a nebolo to ovplyvnené politikou... dokáže sa táto vízia vyhnúť politike? obávam sa že nie? každopádne, nech sa darí (nám všetkým)

Zatiaľ v tom žiadna politika nie je. Ale či tam nebude ani na konci celého procesu, to sa uvidí a isté riziko tu určite je.

Kiežby. Verím, že do toho - Vy určite - dáte všetko, časť života, ideu, logiku s analýzou... škoda ak by to nejaký iný vplyv spackal. Neboli by sme radi. Až toľko kapacít tu zas nemáme, viete?

Pan Juráš je vystudovany lekar, je riaditelom sukromnej zakladnej Montessori skoly myslim ze v BA. Bola som na jeho prednaske, venuje sa programu rozvijania neurofyzilogickeho vyvinu deti, ktory mozno vykonavat bezne v ZS.

vlado1 Dovolím si vyjadr** nesúhlas: aspoň jeden zástupca z regionálneho školstva by tam mal byť. Sú aj rozhľadení učitelia. Aspoň vo výkonných výboroch. Lebo, ak aj zostavíte kvalitný dokument a dospeje sa aj k jeho realizácii, tak tá realizácia bude v rukách tých starých štruktúr, ako je ŠPÚ, MPC či iné rozpočtovky. Hovorím nielen na základe práce v prospech môjho predmetu, ale na základe svojho záujmu o školstvo vôbec.

vlado1 a práve toho sa obávam, lebo ako sa vraví " na konci bič plieska". V prístupe politikov k školstvu je evidentný nezáujem o školstvo, čoho dôkazom je aj neuver**eľný počet doterajších ministrov školstva, ktorí za svoje krátke pôsobenie vo funkcii nestihli preniknúť dôsledne do problematiky a nie ešte presadiť aj mnohé progresívne myšlienky, ktoré boli nesporne aj v predchádzajúcich koncepciach obsiahnuté. Toto bude aj teraz najväčší problém!!! Často mám pocit, že ministri školstva sa stali obetnými baránkami vo vláde, bez podpory vlády a tak osamotení nedokázali vo vláde presadiť zásadné zmeny a žiaľ, tak to vnímam aj teraz. Bodaj by som sa mýlila!!! Držím Vám palce.

Odpovedať na tento komentár

Ja uz som skepticka a chcem len konecne pokoj pre svoju pracu.

Odpovedať na tento komentár

Držím Vám palce, aby sa vám podaril dokument, a nám držím palce, aby sa našla aj vôla politikov realizovať ho.....

Odpovedať na tento komentár

nuz teda zazitkove vyucovanie povinne 12 rokov (5-17)......a pri takom financnom zabezpeceni skolstva?.....to uz aby si ucitelia svojpomocne chystali materialy( hlavne na skolach, kde je viac ako 50% deti so SZP)...../ info len z vysielania televizie/, velmi ma to nepotesilo?

12 rokov povinne? A čo s tými, ktorí ukončia povinnú šk. dochádzku po 10 rokoch?

to vsetko sa dozvieme a snad aj pripomienkujeme.....tak ako teraz.....budu sa povinne vzdelavat na strednych skolach( aj teraz po 9 rokoch na zš pokracuju na sš, kym si nesplnia povinnu skosku dochadzku)

Alebo budu sediet v ZS a podari sa im namiesto z 5 vyjst zo 7. Kto uci na takychto skola sa podakuje velmi pekne...Uz teraz ich priroda vola viac ako prirodovedne predmety!

Odpovedať na tento komentár

Ďalšia zmena ŠVP? Nemohli nechať pôvodný, načo prerábame inovovaný? Zas na 2-3 roky?

to je ten pripravovany Národný program rozvoja vzdelávaniaten by si mali osvojit vsetky politicke strany a mal by sa realizovat bez ohladu na vladnucu stranu...

Ja to chápem, ale určite budú zmeny aj v osnovách, predpokladám (a bola by som rada), keby boli zmeny aj v predmetoch, aby sme neučili izolované učivá bez prepojenia. Iba nerozumiem, prečo teraz máme prerábať niečo, čo bude o krátky čas neplatné.

ved ak mate skolsky program v sulade so statnym, ak mate rovnaky pocet hodin ako je odporucany, neprerabajte....doplnte len tie predmety, kde ste navysili pocet hodin, resp. tie, ktore nie su v iSVP

Samotný iŠVP nestačí, aj tak si musím urobiť nanovo plány, niektoré predmety (napríklad informatika) sa úplne zmenili. To, že sa v iŠKVP odvoláme iba na to, že učíme v súlade s iŠVP, je iba kozmetická veta.

Práca s tým je, myslím, že vo všetkých predmetoch, aj v tých, kde sú iba minimálne zmeny.

A za krátky čas budeme robiť znova niečo iné.

plany nie su povinnou dokumentaciou, takze ak si ich robite len pre vlastne potreby, netreba vam tam vypisovat vsetky tie nezmysly...staci, ak si pre seba urobite viac-menej len taky casovy plan ako zatriedite ucivo v priebehu sk.r., ci? ( konecne nieco nie je povinne a my aj nadalej sa bude trapit?)

Viem, presne tak to robím; ale iŠVP nerieši napríklad ani učebné osnovy - koľko času budeme venovať nejakému učivu. Je to zmena pre zmenu, ktorá neprináša nič svetoborné. Išlo mi iba o to, že keď vieme dopredu, že príde ďalšia zmena, aký má význam toto všetko. Ja si osobne myslím, že každý minister sa chce nezmazateľne zapísať do histórie školstva a robí úplne zbytočné zmeny, ktoré nás posúvajú skôr naspäť ako dopredu.

nuz, kym to vsetko poschvaluju, rozpracuju a zacnu realizovat ja uz asi budem na dochodku??? tak daleko neuvazujem

Obávam sa, že to tak dlho nebude trvať, minister to hovorí už dávno a určite nebude čakať do svojich posledných dní v úrade.

miroslava3 Teraz nejde o zmeny plánov,vzdelávacích programov,toto má byť zmena celého školstva už školská dochádzka sa mení, Deti by mali začať od 5 rokov tu ide o úplne niečo nové.Tu ide o iný pohľad na žiaka na prístup k nemu, o to,čo si podaktorí nevedia ani predstaviť,ale čo už všade na okolo funguje. Ja som sa už v minulom období keď sa tento program tvoril,aktívne zúčastňovala na jeho príprave.Po voľbách to ustalo a opať sa vytiahol a začína sa s ním nanovo a ozaj si to bude žiadať zmenu v myslení,ale najma učiteľov

jana4, ja to chápem, ale predsa ma nechcete presvedčiť, že všetko ostatné (predmety, učebné plány, učebné osnovy, učivo ako také...) zostanú podľa starého. Veď je to nezmysel.

Jana Krátka uz v tejto dobe, vela ucitelov povazuje povinnu skolsku dochadzku 10 rokov za prilis dlhu....no a 12 rokov je u nas pre niektore skupiny obyvatelov priam horrorom....a zazitkove ucenie sa da realizovat hlavne na skolach, ktore su perfektne materialne vybavene, resp. rodicia su ochotni platit rozne exkurzie, naucne pobyty, vycvikove kurzy.....JEDINE AK SA SKUTOCNE SKOLSTVO STANE CELOSPOLOCENSKOU AJ POLITICKOU PRIORITOU...nie len na papieri

miroslava3 Mirka, ak to nebude dlho trvať, pôjdem sa mu pokloniť.

Odpovedať na tento komentár

Mám otázku: kto bude o 10 rokov plán realizovať, keď veková štruktúra učiteľov je... nie veľmi priaznivá? "Nástupný plat učiteľa v SR – bez ohľadu na to, kde nastupuje, aké mal výsledky na škole a ako pristupuje k výučbe – je 625 eur. Podľa OECD (2012) majú začínajúci učitelia na ZŠ v SR najnižšie platy zo všetkých krajín a rovnako je v SR najnižší pomer medzi mzdou učiteľa a priemernou mzdou vysokoškolsky vzdelaného človeka.

Tieto faktory prispeli k postupnému poklesu podielu mladých učiteľov na učiteľskom zbore v čase. Podľa štatistík Ústavu informácií a prognóz školstva (UIPS) v rokoch 2009 až 2014 poklesol počet mladých učiteľov do 30 rokov o 35 %. V absolútnych číslach to znamená, že z 11 376 mladých učiteľov v roku 2009 poklesol ich počet na 7 437 (počet učiteľov do 25 rokov poklesol dokonca až o 60 ?. Naopak v čase narástol počet učiteľov nad 60 rokov až o 71 % (v absolútnych číslach ich nárast skoro nahradil celkový pokles mladých učiteľov, pozri Graf 1)." http://www.iness.sk/stranka/11146-Verejne-skolstvo-uci-a-nechava-ucit-nespravnych-ludi.html

pocet ludi nad 60 rokov sa zvysil aj v dosledku zvysenia vekovej hranice odchodu do dochodku....logicke....tym padom bolo menej volnych miest pre mladych....atd

Vzrast starších - OK. Ale čo toto? v rokoch 2009 až 2014 poklesol počet mladých učiteľov do 30 rokov o 35 %. V absolútnych číslach to znamená, že z 11 376 mladých učiteľov v roku 2009 poklesol ich počet na 7 437 (počet učiteľov do 25 rokov poklesol dokonca až o 60 ?.

stefan3959 no ved aj ti mladi sa presunuli za tie roky do vyssej vekovej kategorie a mladych nemali kde prijat, ked stari nemohli odist do dochodku....nechcete rozumiet?....inac, nielen v skolstve, ale aj v inych sektoroch je mladych malo- odchadzaju nam pracovat do zahranicia...( samozrejme pre nizke platy doma)

Skúsme bez osobných oných, môžeme? Poďme na to cez čísla: V ktorom roku sa posunul vek odchodu do dôchodku? O koľko rokov? Aký to malo vplyv na počet starších učiteľov? Koľko z nich je vo veku, keď už majú nárok na dôchodok, teda (nechcem sa ich dotknúť, len chladne kalkulujem) "držia" miesto mladým? Tých otázok môže byť na mrte. Mne stále vychádza, že vek učiteľov stúpa (aj z dôvodu zvýšenia hranice pre odchod do dôchodku), ale mladých veľmi nepribúda.

stefan3959 na nasej skole nepracuje ANI JEDEN dochodca....vek sa predlzoval postupne, hlavne u zien-matiek....zeny nar. od 1958 odchadzat budu v 62....bez ohladu na pocet deti( myslim si )

Zase osobné skúsenosti... Tiež používate kedy sa Vám čo hodí. To, čo je u Vás, neplatí pre celé Slovensko.

stefan3959 myslim, ze dochodcovia ostavaju pracovat len z vaznych dovodov ( napr. maju deti odkazane na rodicov-studuju) resp. na takych skolach, kde nie je zaujem mladych pracovat ( pri osadach)v mojom okoli napr. poznam strednu skolu, kde je nepisanym pravidlom "presluhovat" nanajvys rok a podla potreby aj s nizsim uvazkom.....nezda sa mi, ze dobry ucitel by este vladal, ak pracuje naplno do 62

počty (len v niektorých predmetov) učiteľov sa budú dať riešiť veľmi elegantne - vyhláškami

danka3 nepísané pravidlo - ja poznám školy, kde dôchodca presluhuje - koľko mu to dá..

neviem, urcite viem, ze chybaju mladi ucitelia prirodovednych predmetov....no kazdy mame vedomosti o skolach zo svojho okolia...presne statistiky maju len na ministerstve

Štefan, vynikajúca pripomienka, vyššie som písal: budú to realizovať staré štruktúry a betóny...

Odpovedať na tento komentár

Zaujímalo by ma, na základe čoho dospel INESS k záveru, že učia nesprávni ľudia a neučia tí, ktorí by to vedeli najlepšie. Z takýchto článkov je mi fyzicky zle.

Skúste sa pozrieť na čísla: " v rokoch 2009 až 2014 poklesol počet mladých učiteľov do 30 rokov o 35 %. V absolútnych číslach to znamená, že z 11 376 mladých učiteľov v roku 2009 poklesol ich počet na 7 437 (počet učiteľov do 25 rokov poklesol dokonca až o 60 ?. Naopak v čase narástol počet učiteľov nad 60 rokov až o 71 % (v absolútnych číslach ich nárast skoro nahradil celkový pokles mladých učiteľov" Moja otázka zostáva: Kto bude realizátorom plánu (nech je akokoľvek suprový), ak sa nezmení veková štruktúra učiteľov?

Čítala som tie čísla - keby písali o vekovom zložení učiteľov, je to ok, ale opäť sa pýtam, ako si môžu bohorovne dovoliť písať, že učia nesprávni ľudia? A určite ma nikto na svete nepresvedčí, že o kvalite učiteľa rozhoduje jeho vek, že čím je mladší, tým je lepší. Je to o ľuďoch a ich vzťahu k práci, nie o veku.

Majú to len v nadpise. Zrejme tým chceli naznačiť (neobhajujem ich a tiež sa mi to nepáči), že učitelia starnú a noví neprichádzajú. Očividne clickbait.

Hlavne to majú v závere. Súhlasím, že by v školách mali byť mladí aj starší, dokonca by som bola rada, keby bolo v školstve (základnom) podstatne viac mužov. Ale to tu nedoriešime, pokiaľ sa budú brať na pedagogické fakulty ľudia, ktorí nikdy nemali a nikdy nebudú mať záujem o učenie a štúdium im slúži iba na získanie vysokoškolského vzdelania, nezmení sa nič.

Nedá sa zovšeobecňovať, ale viem o prípadoch, keď to do bodky platí: "Aktívny a schopný absolvent pedagogiky si nájde podstatne lepšie platené miesto. Namiesto neho zoberie miesto učiteľa buď dôchodca učiteľ, alebo jeho menej náročný a asi aj menej schopný spolužiak zo štúdií. To ešte zhoršuje selekciu ľudí do školstva. Výsledkom je stav, kedy verejné školstvo učí nesprávnych ľudí a nenecháva učiť tých, ktorí by to vedeli najlepšie." Slabé ohodnotenie nie je motivujúce, max. motivuje tak na odchod zo školstva.

stefan3959 esteze MY sme stale v tom skolstve?.....

Iste, ale sú aj opačné prípady; nedá sa zovšeobecňovať. Je to aj o prioritách, či chcem svoj život zasvätiť niečomu, čo ma napĺňa a baví, alebo dám prednosť lepšiemu finančnému ohodnoteniu a budem robiť niečo, s čím nie som vnútorne stotožnená.

Je to rôzne, ale písať o tom, že učia neschopní učitelia, mňa osobne uráža, a viem, že nielen mňa, je množstvo schopných výborných učiteľov.

Pani Kunstová, fakt sa nedá bez osobných oných?

stefan3959 a odkedy ste jesitny, humor nemozeme mat? uz sme az tak zdeptani?.....ano, ja sa povazujem za ucitelku, ktora dava do svojej prace vsetko a ostava v skolstve aj za zlych podmienok....predpokladam, ze aj vy patr**e do tejto kategorie ako jeden z mala muzov....no nechcela som sa vas nejako dotknut, len som si tak zazartovala.....mozem sa aj verejne ospravedlnit( len nemam vedomost, ze za ktore slova)

Nie je to o ješitnosti ani urážlivosti, ani zdeptanosti. Len mi Vaše slová prídu často kontraproduktívne. Nie všetci ľudia majú dar vyjadrovať sa presne a stručne. Preto sa učíme (mali by sme sa učiť) chápať kontext vyjadreného, nie vždy doslova a do bodky brať, čo je napísané.

ved vy ste uviedli citacie s komentarom: Štefan Csontos Nedá sa zovšeobecňovať, ale viem o prípadoch, keď to do bodky platí:

a to ako ste mysleli, doslovne? kontraproduktívny → nevhodne pôsobiaci, pôsobiaci proti výsledku alebo riešeniu, brzdiaci nemam pocit, ze by moje komentare tu pritomnych brzdili, alebo som pribrzdena ja? mam sa ucit chapat text?......no musim pouvazovat co so sebou?

Ste dospelý, samostane mysliaci človek, vysvetlite si to ako Vám vyhovuje.

Odpovedať na tento komentár

Pripomina mi to roky porevolucne - vsetko dovtedajsie bolo absolutne zavrhnutiahodne a na svet prisla kopa krávovín.

Odpovedať na tento komentár

No Pán Boh nás opatruj! Ďalšia "kvalitne" pripravená reforma!

Odpovedať na tento komentár

Odpovedať na tento príspevok

Táto stránka využíva cookies a iné technológie sledovania na rozlíšenie jednotlivých počítačov, na individuálne nastavenie služieb, analytické a štatistické účely aj na prispôsobenie zobrazenia obsahu a reklamy. Táto stránka môže obsahovať aj cookies tretích strán. Ak budete pokračovať v používaní stránky, predpokladáme, že Vám vyhovuje aktuálne nastavenie, ktoré však môžete kedykoľvek zmeniť. Viac info tu: Ochrana súkromia