VITAMÍNY ZO ZÁHRADY (22.09.2014; Týždenník pre Záhorie;...

https://www.facebook.com/Kde-smeruje-slovenské-poľnohospodárstvo-568398923176633/ https://www.facebook.com/permalink.phpstory_fbid=954664861216702&amp=;id=568398923176633VITAMÍNY ZO ZÁHRADY (22.09.2014; Týždenník pre Záhorie; č. 37, RELAX, s. 15; MÁRIA KLEŇOVÁ) OVOS SIATY Ovos siaty (Avena sativa) je jednoročná obilnina, ktorá sa pestovala predovšetkým ako krmivo pre kone. Povýšenie ovsa na potravinu, či skoro až na národné jedlo, nastalo predovšetkým v Anglicku. Dlho sa obmedzovalo len na konzumáciu ovsených vločiek. V rokoch neúrody iných ušľachtilých plodín ostal na poliach ovos ako jediný a poskytol chudobným ľuďom najnutnejšiu obživu. Až neskôr sa ovos prehodnotil ako dieteticky výživná, ľahko stráviteľná potrava nielen pre zvieratá, ale aj pre človeka. Dnes má ovos medzi obilninami, vzhľadom na vysoký obsah dôležitých látok, vo výžive významné postavenie. Obsahuje vitamíny, minerálne látky, sacharidy, bielkoviny a tuky (najviacej zo všetkých obilnín). Zvlášť významný je vysoký obsah jódu, ktorý priaznivo ovplyvňuje funkciu **tnej žľazy. Väčšina biologicky dôležitých látok sa nachádza v šupke povrchovej časti zrna a v obilných klíčkoch. Ovsené vločky sú vhodnou obilninou pri diabete, chorobách obličiek, poruchách trávenia, vo výžive športovcov, detí a seniorov, pri rekonvalescencii po ťažkých chorobách a pri nechutenstve. Pri pravidelnej konzumácii znižujú hladinu cholesterolu a regulujú hladinu glukózy a inzulínu v krvi. Menej známe je použitie ovsa ako lieku. Ovos obsahuje účinnú látku avenin, ktorá pôsobí ako sedatívum. Využíva sa pri nespavosti, ovos potláča aj negatívne prejavy pri odvykaní fajčenia a drog. Niektoré enzýmy ovsa sa využívajú v liekových formách ako antidepresívum a nervové tonikum ovplyvňujú náladu, podporujú aktivitu a odstraňujú pocit únavy. Prítomnosť nenasýtených mastných kyselín, fosfolipidov a fytosterolov pozitívne pôsobí aj pri kardiovaskulárnych ochoreniach. Nezanedbateľný význam vo výžive má aj vláknina ovsa. Obsahuje nerozpustné balastné látky, ktoré majú protektívny účinok pri zápche. Diéta s ovsenou kašou sa osvedčila pri liečení porúch trávenia, pri zápaloch čriev a pečene. Ovos sa môže pre svoje upokojujúce účinky zaradiť aj do prípravkov starostlivosti o pokožku. Výluh z nasekanej ovsenej slamy sa môže pridávať do kúpeľa proti reumatizmu a dne. V zahraničí aj u nás na trhu sú dostupné prípravky s ovseným extraktom v rôznych liekových formách, dermatologických mydlách, telových mliekach, telových olejoch a pleťových krémoch. V potravinárstve nie je ovos doposiaľ docenený. V súčasnosti sa okrem ovsených vločiek vyrába aj ovsená múka a krupica. Z vločiek sa varia kaše, pridávajú sa do polievok, dôležité sú v detskej výžive a diétnej strave. Na potravinárske účely sa využíva len asi 5 percent z jeho celkovej produkcie. Šupky z ovsených zŕn sa využívajú i pri výrobe plastov a syntetických živíc, pri rafinácii minerálnych olejov, impregnácii dreva a v iných odvetviach priemyslu. MÁRIA KLEŇOVÁ OVOS V KUCHYNI Ako pripravovať ovsené vločky Ovsené vločky treba vopred namočiť do vody alebo mlieka. Pred namočením do mlieka ich môžeme opražiť v rúre do zlatista. Ak ich chceme raňajkovať varené, namočíme ich už večer a ráno ich uvaríme. Rýchle ich možno pripraviť aj bez namočenia, pri varení ich však treba neustále miešať, aby sa nepripálili. Najvýhodnejšie je ich upravovať surové. Možno ich konzumovať už hodinu po namočení. Zdravé raňajky z ovsených vločiek Vločky namočte večer do vody, do nevarených ráno pridajte nastrúhané jablko so šupkou, šťavu z citróna, posekané orechy, prípadne iné čerstvé ovocie, jogurt a pomiešajte. Ovsené karbonátky Do uvarených vychladnutých vločiek pridajte vajce, osmaženú cibuľku, rozotrený cesnak, majoránku, mleté čierne korenie, rascu, soľ. Podľa potreby môžete zahustiť strúhankou alebo rozmixovanými ovsenými vločkami. Premiešajte, na doske posypanej strúhankou vytvarujte karbonátky a smažte po oboch stranách do ružova. Obmeny do pripravenej masy môžete pridať: nadrobno nakrájaný a sparený kel, postrúhanú surovú mrkvu, nadrobno pokrájaný karfiol, zelenú papriku, rajčiaky alebo inú zeleninu, ktorú nájdete v záhradke, pokrájané alebo rozmixované údené varené mäso alebo zostatky mäsa z predošlého dňa.

Odpovedať na tento príspevok

Táto stránka využíva cookies a iné technológie sledovania na rozlíšenie jednotlivých počítačov, na individuálne nastavenie služieb, analytické a štatistické účely aj na prispôsobenie zobrazenia obsahu a reklamy. Táto stránka môže obsahovať aj cookies tretích strán. Ak budete pokračovať v používaní stránky, predpokladáme, že Vám vyhovuje aktuálne nastavenie, ktoré však môžete kedykoľvek zmeniť. Viac info tu: Ochrana súkromia